روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

ولین اصل کلیدی و مهم در طراحی سایت ، توجه به رنگ صفحات سایت و استفاده از رنگهای هم خانواده و ترکیبی زیبا می باشد که این امر باعث جذب کاربر می شود تا کاربر بتواند راحت تر به مطالعه مطالب موجود در صفحه بپردازد.

متاسفانه کارشناسان طراحی سایت تا به حال پاسخ کامل و جامعی به این سوال که چه رنگی برای استفاده در طراحی سایت بهتر است نداده اند. ولی با تمام این پرسش های بی پاسخ یک بحث کلی وجود دارد که در آن بیان می شود شما برای انتخاب رنگبندی سایت خود باید به این مسئله که رنگ اتخابی شما قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی قرار گیرد توجه ویژه داشته باشید تا کاربر بتواند با وارد شدن به صفحه مورد نظر شما احساس خوبی از سایت شما دریافت کند و ناخود آگاه در ذهن کاربر این مسئله نقش می بندد که سایت شما از لحاظ محتوا پربار می باشد.

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

هیچ گاه نمی توان گفت بهترین رنگ برای طراحی سایت زیبا و تاثیر گذار ، چه رنگی است بلکه این هنر فرد یا تیم گرافیست می باشد که از ترکیب رنگها با یکدیگر بتواند یک سایت زیبا برای ما خلق کند.

در انتخاب رنگ به چه مواردی باید دقت شود؟

– انتخاب رنگ پس زمینه و رنگ متون به گونه ای باشد که کاربر به راحتی بتواند مطالب را مطالعه کند

– پیروی از یک طیف رنگی خاص در سایت

– وجود ارتباط میان رنگهای انتخابی لوگو ها و صفحات

– انتخاب رنگبندی خاص برای صفحات مختلف با گروه کاربران مختلف ( برای مثال اگر در سایت برای کودکان صفحه ای دارید نباید از رنگبندی صفحه اخبار و مقالات سایت خود استفاده کنید )

 – رنگ ها اثر خاصی در ۹۰ ثانیه اول در دید کاربر می گذارد

– اثر رنگ می تواند کاربر را ترغیب به خرید از شما بکند و یا باعث شود در نگاه اول سایت شما را ببندد و به سایت دیگر مراجعه کند

– هر رنگ پیام خاصی به چشم بیننده ارسال می کند

ویژگی های رنگ های مختلف :

– سفید : پاکیزگی ، صداقت ، صمیمیت ، ملایمت

رنگ سفید باعث رفع خستگی و القا انرژی مثبت به کاربر است.

– مشکی : ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت

رنگ مشکی اگر به عنوان پس زمینه قرار بگیرد چشم کاربر را خسته می کند.

– قهوه ای : تاثیر گذار ، متانت ، توانگر مالی ، کمک کننده

برای تاثیر گذاری مطلب بر روی خواننده می توان از رنگ قهوه ای استفاده کرد.

– خاکستری : صمیمیت ، اعتبار ، نفوذ ، عملی بودن تصمیم

با استفاده از رنگ خاکستری می توان سنت را القا کرد.

– قرمز : توانایی ، هیجان ، احساسات ، سرعت ، خطر ، تهاجم

رنگ قرمز شدیدترین رنگ احساس می باشد و ضربان قلب مخاطب را بالا میبرد.

– آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی ، جلال و عظمت

رنگ آبی دومین رنگی است که عموم مردم با آن احساس راحتی می کنند.

– سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصل خیزی ، آزادی ، بهبودی و شفا ، طبیعت ، حسادت ، پیشرفت ، خونسردی

اولین رنگی که عموم مردم با آن احساس راحتی دارند رنگ سبز می باشد.

– بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، نعمت ، دارایی ، اعتبار ، نفوذ ، سوگواری ، مهارت

رنگ بنفش بیشتر معرف هنر می باشد.

– صورتی : ملایمت ، شرین بودن ، ظرافت ، زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی ، کودک

استفاده از صورتی بیشتر برای مخاطبان خردسال استفاده می شود و آنان را جذب می کند.

– نارنجی : سرزنده بودن ، شوخ طبع بودن ، لذت ، خوش گذرانی ، تشویق ، تحمل

استفاده از این رنگ باعث ایجاد هیجان در مخاطب برای ترغیب به کاری می شود.

– زرد : گرمی ، نورخورشید ، خوشی ، خیانت ، ترس ، حسادت

رنگ زرد باعث تایید و پا فشاری برای انجام کاری می باشد و سخت ترین رنگ برای چشم می باشد.

– طلایی : گران بودن ، قدرت ، پرستیژ ، ظرافت ، اعتبار

رنگ طلایی باعث بالا بردن پرستیژ می شود.

در آخر :

همیشه در انتخاب رنگها به خصوصیات آنها توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید تاثیر ویژه و به سزایی بر روی مخاطب خود بگذارید. امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم راهنمایی کوچکی در امر توسعه وبسایت شما و بهبود بخشیدن به آن داشته باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *